måndag 7 juli 2008

Butik Inneberga

I helgen har jag och min vän Johanna arbetat i butiken på Inneberga gård i Runtuna i Södermanland. Jag säljer delar av min produktion i butiken. Vår vän Åsa, som har butiken, var bortrest på bröllop och Johanna och jag fick den stora äran att vara butiksföreståndare samt att leka sinnliga torpägare.


Parstugan där Åsa och hennes lilla familj bor och där även butiken får plats.

Det här stället förstår ni, är helt fantastiskt och fint! I en gammal parstuga med anor från 1700-talet, huserar Åsa med familj. En bit från stugan har Åsa sin verkstad där hon tillverkar de allra finaste skåp, stolar, bord och ikoner. Åsa är utbildad möbelsnickare på Capellagården på Öland, en skola som hon har gemensam med de flesta utställare i sin butik.

Inneberga gård ligger strax utanför Nyköping, en dryg timmes bilfärd från Stockholm. Planera en utflykt till Butik Inneberga i sommar om du önskar fyllas av inspiration, fina miljöer och vackra ting!


Slagbordet har Ingårdas Åsa gjort, brickan med screentryck av Magdalena Perers, tekopparna kommer från Johanna Isfält, tekannan, skålen, blomkrukan samt burkarna i bakgrunden har jag gjort, ljusstakarna är gjorda av Jeanette Wallgren och de vita kannorna bredvid blomkrukan har Hisako Mizuno gjort.

I förgrunden står Hisako Mizunos mjuka, fina porslinsskålar och i fönstersmygen växer mina pelargonsticklingar i sina små krukor med fat.

Inga kommentarer: