torsdag 3 juli 2008

Sommarens följetong

En vän till mig beställde en skål och ett fat att ge bort i bröllopspresent. Ja, det var kanske 1½ månad sedan nu...

Hela våren har ugnen jag bränner i krånglat eller varit trasig. Inför Edge förra veckan fick jag därför bränna i en ugn flera mil hemifrån. Den var tyvärr också väldigt konstig och mycket av min keramik blev förstörd. Bland annat det beställda fatet, som låg platt som en pannkaka i botten på ugnen när jag öppnade den en kväll.

Funderade då på att:
1: Bryta ihop och sen ringa vännen och säga att det tyvärr inte blev något fat.
2: Åka raka vägen hem och dreja ett nytt fat och snabbtorka det så att jag skulle hinna leverera det innan bröllopet.

Jag valde det senare alternativet och nu är fatet äntligen klart!

Fatet fick en lite vågig kant, som lättar upp den annars rena formen. På det här fatet tänker jag mig att tomatsallad med lite fetaost och rödlök skulle göra sig fin.


Idag fick några hallongrottor spendera några minuter på fatet.

2 kommentarer:

Barbapappa sa...

trevlig blogg! Både fatet och skålen blev jättefina och såklart uppskattade presenter. /Björn

Ulrika sa...

Låter bra!