fredag 10 oktober 2008

Mina inspiratörer, del 5






En person som jag inspireras väldigt mycket av är min danska vän Mette. Hon är utbildad keramiker med mästarbrev. Hon är en av de mest drivna drejare som jag känner till och dessutom är hon otroligt formsäker. Mette jobbar i den danska keramiktraditionen, en bit från vår svenska väldigt "perfekta" stil på keramiskt bruksgods. Under en av mina åtta somrar som jag jobbat på, eller för, Etelhems Krukmakeri, var även Mette där. Mette visade mig hur man gör fina pipar till kannor och jag har hennes hänklar som en av mina hänkelförebilder. Än är jag inte där, men man måste ju ha något att jobba för också...

Mette är en av de mest kreativa personer jag känner. Vid sidan av sin keramik syr, stickar och virkar hon mycket också. Nästan alltid efter egna mönster och modeller. Hon har en högst personlig klädstil och uppfinner ständigt nya små detaljer till sina alster. Många gånger har jag funderat över hur hon gjorde den där lilla koftan av ett par strumpbyxor... Nu har hon sitt eget märke Floedehesten, där hon designar och syr barnkläder, med fantasifulla kulör- och mönsterkombinationer!

Som jag sa, Mette är en av de mest kreativa personer jag känner. Hon är väldigt bra på att laga mat och baka också, något som jag tror är kännetecknande för många keramiker. När man arbetar med bruksgods som ska hålla ätbara ting, ja, då blir man också intresserad av matlagning och bakning...

Jag följer Mettes blogg och när jag behöver inspiration går jag igenom alla de tidigare posterna. Tack vare hennes blogg började jag virka, om än väldigt lite, men ändå. Det är lite tråkigt att vi bor så långt ifrån varandra, det blir sällan vi ses. Mette är definitivt en väldigt stor anledning till att jag älskar det danska språket och mycket gärna skulle vilja bo i Danmark.

4 kommentarer:

mette sa...

tak tak for de søde ord Ulli...jeg ligger i sengen med hovedpine og ondt i hele kroppen, så det lunede...tak igen og ha en god uge.....jeg kan faktisk helller ikke rigtig huske det med de strømpebukser men mener faktisk bare at jeg klippede skridtet væk og brugte det som halshul....

Ulrika sa...

Hm?

Jag får nog köpa ett par babystrumpbyxor och laborera med dessa...

Annas infall sa...

Hej, mycket fina bilder. Du gör vackra saker. Mycket trevlig och estetik blogg...jag kikar gärna in igen//Anna

Ulrika sa...

Tack, tack!