torsdag 30 oktober 2008

Vallonernas rike

I tisdags var jag på en rundresa bland Vallonbruken i Uppland. Det var så många som vi besökte så jag kan knappt hålla isär dem...

Vi började på Strömsbergs Bruk. Där är det fint och mycket av den gamla industrihistorien finns bevarad i maskineri och byggnader. Där finns även ett älghornsmuseum! Hornen kommer från mitten av 1900-talet. Det är MÅNGA horn. Absurt. Fick lära mig att man kan få reda på en död älgs ålder genom att såga itu en tand och räkna årsringar. Årsringar! Mycket märkligt, tycker jag!

Vi var också i Dannemora gruvor och tittade ner i de öppna dagbrotten. Stora och djupa. Jag både vill, och verkligen INTE vill, gå in i en sån där gång man ser när man tittar ner i dagbrotten.
På Österbybruk besökte vi bl.a. orangeriet som ligger i herrgårdsparken. Några damer förberedde för vintern genom att plocka in en massa växter i orangeriet. På somrarna kan man åka hit och köpa ekologiskt odlade grönsaker och blommor. Det ska jag göra nästa sommar!

Inga kommentarer: