onsdag 1 april 2009

Mönster





2005 gjorde Länsmuseet Gävleborg en utställning om tapeter. Vackra väggar hette den och den handlade huvudsakligen om gamla tapeter. Jag ville möta det stora intresset för tapeter, även med min keramik, därav dessa mönster. De är ju inga egentliga tapetmönster, utan endast inspirerade från sådana.

Min inspiration till att göra mönstren fick jag från alla de hälsingegårdar som jag besökte i mitt arbete som byggnadsantikvarie. Gårdarnas tapetskatter är enorma! Jag tyckte att det var så kul att försöka lära mig lite om tapeterna och dess ålder. Murriga, mörka, bladiga mönster mötte skira, spirande blommmönster. Varje dag ute i fält var en kick!

Sådan tur också att en av författarna till Tapetboken, bor och arbetar just i min stad Gävle! Hon heter Ingela och är aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller mail då det rör frågor om tapeter. Nu när jag inte jobbar som byggnadsantikvarie, brukar jag bläddra i den tjocka boken på jakt efter nya mönster till min keramik.

4 kommentarer:

marie-louise sa...

Vilken Ingela? (Edqvist?)

Hur som - vilka fina koppar och mönster det blev.

Ulrika sa...

Ingela Broström heter hon som kan mycket om svenska tapeter. Elisabet Stawenow-Hidemark heter den andra författaren. Hon kan en hel massa om tapeter hon också!

Elin sa...

jättefina koppar! speciellt de på den övre bilden. :)

Annika sa...

Väldigt fina koppar! /Annika