tisdag 16 juni 2009

Helgens loppisfynd, del 3




Den har hängt där länge nu, Tapetklänningen. Jag har fingrat på den många lördagar, men i lördags fick det vara nog. Jag var tvungen att rädda den!

Det är en stor dam som har haft tapetklänningen, den går ända ner till fötterna på mig. Men i tjusigt blankt tyg och med en fin halsringning. Ärmarnas vidd hålls samman vid handleden genom breda manchetter som knäpps med små blanka knappar.

Tyget påminner mig om en tapet från 1920-30-talet. Då var tapeterna ofta murriga, ofta med brun bakgrund och däröver blommor och smala parallella streck. Jag tänker att hon som haft den här klänningen har suttit i en fåtölj i en sådan miljö. Och kanske har hon sipprat på lite likör...

Klänning 65 kronor. Tack fina dam!

Den övre bilden kommer från "Tapetboken, papperstapeten i Sverige", av Ingela Broström och Elisabet Stavenow-Hidemark. Den undre bilden kommer från "Tapeter, Tapeter, av Elisabet Stavenow-Hidemark och Maria Maxén. Den är en utställningskatalog från Nordiska Museets tapetsutställning 2005, tror jag att det var.

1 kommentar:

Elin sa...

mycket fint! Det skulle vara jättekul att komma till erikshjälpen, jag jobbar dock imorgon och är troligen upptagen hela nästa vecka med :( men efter det hänger jag på mer än gärna!