tisdag 22 september 2009

Ett hantverk av lokala hjältar


Jag har ju tidigare berättat om mina lokala hjältar Skomakarna på Söder i Gävle. Jag älskar att gå dit och lämna in grejer som ska lagas. Oftast är det skor som jag köpt på loppis, emellanåt är det någon väska. Nu senast var det ett par mycket välbevarade jodpurs från Erikshjälpen som fick förlängt liv. Jag tycker mycket om kvalitetsskor och andra lädervaror som är möjliga att laga! Skomakarna har fina gamla maskiner vilka, tillsammans med deras stora yrkeskunskap, verkar göra det mesta möjligt att laga...

Det som var nytt den här gången var en liten skylt vid trappan som leder ner i deras spännande källare. Källaren som jag faktiskt har haft förmånen att besöka de inre delarna av för något år sedan. Second hand stod det på skylten. Vi gick ner för att se vad det kunda vara som de hade där. Där fanns en hylla som var fylld av skor och väskor. Det var grejer som aldrig har hämtats ut av sina ägare och som därför har blivit kvar i skomakarnas förråd i flera år. Nu är det dags att sälja bort lagret! Men där fanns även ett par helt oanvända, inte helt färdiga, äkta Kinnaskor. Skomakarna sålde uppenbarligen det märket när företaget fortfarande fanns. Och så stod den här fina läderväskan på översta hyllplanet. Också helt oanvänd! Paret som ÄR skomakarna berättade att de sydde såna väskor under 1970-talet! Och här är en som fortfarande fanns kvar på lagret, pga att någon har slafsat lite med ett lim på dragkedjan... Väskan fick åka med mig till jobbet idag. Den något buttra minen får förklaras av inställt tåg som ersattes av en buss...

4 kommentarer:

ahardslojdlife sa...

Där brukade jag lämna in mina skor när jag bodde i Gävle! Jag tror de klackade om mina Chippewa-boots (som jag haft i säkert 15 år) när jag slitit ner dem. I Ljusdal finns också en bra skomakare! Lokala hjältar är ett bra epitet. Man är liksom rädd att de ska försvinna i slit och släng mentaliteten. Det vore hemskt.

Linda Jonsson sa...

Hej! Jag sökte på keramik+Gävle och hamnade här! Och vilken alldeles underbar keramik du gör! Jag blir ju alldeles sjuk av habegär!!! Det ser ut att vara en intressant blogg dessutom (som jag inte utforskat ännu). Jag kommer titta förbi igen!!! Och snart mycket snart kommer jag uppsöka någon av återförsäljarna för att klämma och känna lite! :)

Trevlig helg!!!

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar

ahardslojdlife sa...

Väldigt fin väska förrästen. Jag har haft ett par Kinnakängor också. De åldrades väldigt vackert.