måndag 25 januari 2010

Vackrare vardagsvara

Wilhelm Kåges Arbetarservis, formgiven för Hemutställningen 1017. Bild lånad från http://www.nationalmuseum.se/

Begreppet "den vackra vardagsvaran" myntades redan 1917, under Hemutställningen, arrangerad av Svenska Slöjdföreningen. Utställningen visades på Liljevalchs och kommissarie var Gregor Paulsson. Utställningen hade föregåtts av en tävling för designers och företag som alltså senare valdes ut av en jury att medverka. Utställningen vände sig till arbetarklassen och visade enkla möbler och husgeråd som även de familjer utan hög inkomst hade råd att köpa. Nu blev det ändå inte riktigt som man tänkt sig. Utställningen blev visserligen en succé, men arbetarklassen uteblev, istället blev de vardagsvaror som hade tagits fram ett mode för överklassen.

Två år senare, 1919, skrev Gregor Paulsson, på uppdrag av Svenska Slöjdföreningen, skriften Vackrare vardagsvara. I den förespråkas att konsten skulle föras in redan under tillverksningsprocessen, dvs redan på fabriksstadiet samt att den här genomtänka formgivningen sedan skulle bli tillgänglig för den breda massan. Själv har jag inte läst Vackrare vardagsvara, men nu när jag sitter här och skriver om det hela så inser jag att det måste jag snarast göra!





Jag kom att tänka på just Vackrare vardagsvara då jag första gången fick syn på mjölkpaketen i Dalarna. Milko har på sina paket låtit sig inspireras av allmogens textilier, broderier och smycken. På mjölkpaketet är det avbildningar på ullband från Leksandsdräkten och "det vackra smycket är tillverkat av en silversmed i Falun", som Milko skriver på sin hemsida. Jag skulle vilja veta vem den silversmeden är. Varför kunde de inte skriva ut namnet? Nåväl, grädden har en avbildning av en spets från Siljansbygden och den röda dekoren är visst inspirerad från Ekshärad i Värmland. Läs mer om Milkos förpackningar här.

Visst är paketen fina? Verkligen Vackrare vardagsvara! Trots att jag vanligtvis känner mig väldigt lojal mot vårt lokala Gefleortens mejeri, så var jag en dag tvungen att köpa mjölk och grädde från Milko och Dalarna för att varje gång jag öppnar kylskåpet få se de här fina förpackningarna.

9 kommentarer:

Vintage Fairy Tales Rebecka sa...

Estetik i vardagen, ja tack;)

Solveig Lövendahl sa...

Det finns ett pris till dig hos mig för att jag tycker så mycket om din blogg!

Anonym sa...

Inspirerad av din bild av kaffekoppen med fat lånade jag genast en bok på bibblan om Wilhelm Kåge, för att läsa om
all hans design.Mycket fina mjölk och gräddförpackningar.

Emmas dagar sa...

Jag bor så nära Dalarna, men vi har inte de fina mjölkpaketen här. Får passa på när jag har "vägarna förbi".

marie-louise sa...

Skitfina!

Pia Johansson sa...

Ja, fina!

Jag tycker förresten också att det är en väldigt trevlig känsla här på din sida.

Ulrika sa...

Wilhelm Kåge, ja, han gjorde mycket fint han! Och tack, snälla Pia!

Tyg och otyg sa...

Visst är de fantastiskt fina? Jag har flätat glasunderlägg av dem och därmed varit tvungen att köpa lite olika sorters fil och mjölk, för att få så många olika sorters "band" som möjligt. :)
Bild finns här: http://tygochotyg.blogspot.com/2009/11/jag-kommer-ut-som-pedant-tant.html

Unknown sa...

jag läser vackrare vardagsvara just nu! :)