måndag 8 november 2010

Rävens år




Min kompis Terés försåg mig med en liten notis från Norrbottenskuriren. Den berättar om att det är ett riktigt rävår i år. Tack vare att det var så mycket snö förra vintern kunde sorkar och möss överleva och föröka sig under marken. På så vis fick även rävarna mer mat. Och nu finns det jättemånga rödrävar i Sverige! Tänk, på 1970-80-talen utrotades så mycket som 80 % av rödrävsstammen på grund av rävskabben...

Vad kunde väl då passa bättre som födelsedagspresent till Majlis än en fin rödräv? Inte precis fyndad, men köpt, på Myrorna i Gävle. Tillverkad på Nittsjö keramik. Läs vad jag tidigare skrivit om rävar här!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fin räv och ännu finare Majlis! Hon är så söt i sin röda jacka! Har du stickat den? /Annika

marie-louise sa...

Har aldrig sett en räv på så där nära håll som du. Fint!

Och alltihop, ditt jobb med att besiktiga gamla hus och gårdar, dina tankar.
Det var en fint inlägg!

Och så att du har en egen docka att leka med, vem är inte avundsjuk på det:)

Ulrika sa...

Annika: Nä, jag har inte stickat koftan och mössan. Tyvärr. Önskar jag kunde, för då skulle hon ha fler såna här fina koftor som värmer skönt nu!

metamorphosis sa...

En sån passande present just i år - och Majlis är ju så fin, så fin!!

(snusade bäbis i helgen så nu är jag ju mer bäbissugen än vanligt... )

Frida sa...

http://www.tradera.com/Mycket-fin-rav-av-Thomas-Hellstrom-Nittsjo-auktion_201105_122444393 Ojoj!

Ulrika sa...

Ja, jäddrar i min lilla låda, vilken fin info om rävens upphovsmakare!