lördag 1 januari 2011

Om den sista och om den första



2010 års sista klädinköp blev det här förklädet från Erikshjälpen. Jag känner mig som en Babuschka med det på. Det är så fint med sina små, små veck och sitt blommönster. Men jag undrar; hur behåller man de där vecken även efter en tvätt? Någon som vet?

Under januari ska jag utmana mig själv med ett köpstopp. Inga små bodys för 15 kronor från Myrorna, inga fler naturfärgade läderväskor från Erikshjälpen. Inga stövlar. Inget annat heller. Det borde väl inte vara så svårt att avstå från alla de där småinköpen? Och alla de större? Blott för en månad? Men vi får se. Som sagt, det är en utmaning!

I morse när jag vaknade, klockan var halv nio, då var det nollgradigt och snöstorm ute. Köksfönstret var alldeles blött av all snö.

Nu är det ett nytt år. 2011. Nytt år, nya möjligheter! Hoppas att ni hade ett fint slut och att det nya året börjar bra för er!

4 kommentarer:

metamorphosis sa...

Stiligt förkläde! :-)
Är det syntet? I så fall tror jag inte att du behöver göra så mycket efter tvätt, mer än att försöka hålla ihop vecken, för de bör sitta i tyget sas.
Har en helpisserad klänning (grymt läcker verkligen, men har aldrig fastnat på bloggen)och efter tvätt (=försiktig handtvätt förvisso) har jag bara hängtorkat den.

Har ett vagt minne också från nåt husmoderstips där de förvarade den plisserade kjolen i ett papprör, just för att hålla ihop vecken, och kanske ffa inte vika kjolen tvärs över de plisserade vecken.

Ulrika sa...

Aha! Bra tips! Den känns väldigt mycket som bomull, så vi får väl se hur den blir när det är dags för tvätt. Kanske blir den bra ändå. De där småvecken blir ju kvar för de är fastsydda i linningen.

Terés sa...

Jag har för mig att man kan tvätta plagget i en nylonstrumpa, alltså inte vikt utan bara "nerförd" i strumpan rakt upp och ner. Väldigt fin kjol!

marie-louise sa...

Olala, vilken gullig liten kjol med en Mamma i:)