måndag 17 januari 2011

Om mitt kök. Om tekannorna.

Mitt kök. Nu tar jag och knyter ihop påsen på temat Mitt kök och vad som gömmer sig i skåpen. Vi har kommit till tekannorna och de står högst upp på skåpet. Jag tror att där ursprungligen varit ännu en del med dragskåp, något lägre än själva huvudskåpen och med helt vertikal front. De är kvar på motstående sida i mitt kök.

Tekannorna ja, jag använder de nästan aldrig. Tycker det verkar så mysigt när folk använder tekannor vid sitt tedrickande men jag är väl helt enkelt inte en så stor tefantast... Men desto roligare är det att göra dem. En verklig utmaning eftersom det är så mycket som man ska tänka på. Hur pipen är placerad i förhållande till den övre kanten i öppningen. Hur pipens yttersta ska formas för bästa tänkbara hällförmåga. Hur locket ser ut, hur det ligger och hur lätt det är att lyfta på. Själva tekannehuset får inte vara för stor och inte heller för tung förstås, man ska ju orka lyfta tekannan även när den är fylld... Slutligen - och inte minst - är det viktigt med handtaget, vilken tyngdpunkt det har, hur det är placerat och hur det känns i handen...

Jag gör nästan alltid mina tekannor med små hål vid pipen. Dessa fungerar som tesil. Ibland använder jag bambuhandtag, ibland drar jag hänkeln.



Två väldigt tidiga tekannor som jag har gjort, båda under min studietid på Hantverkets Folkhögskola i Leksand i början av 1990-talet, eller kanske under mitt studieår på Konstlinjen i Gävle något år därefter. Båda är i stengods och de är brända i en vedeldad saltugn. Gillar den övre väldigt mycket, den är rustik och riktigt... tekannig! Den undre är väldigt liten men fin på sitt sätt.



En tekanna i lergods som jag gjort. Gillar verkligen den olivgröna kulören som har hängt med mig ända sedan jag började med lergods 1995.



Den här tekannan har Christine Pedley, La Borne, Frankrike, gjort. Jag fick den av henne när jag skulle åka hem efter hösten som jag tillbringat hos henne och jobbat för henne. Stengods och bränd i gasugn med salt.

I flera år har jag önskat mig en tekanna från Karin Nyström, men jag verkar aldrig komma till skott. Älskar hennes former och vackra glasyrer!

Om du vill lära dig mer om lera och drejning så rekommenderar jag dig att gå in på den här sidan. Det är Mats Svensson, keramiklärare vid Hantverkets Folkhögskola, som genom korta filmer visar på allt från knådning till centrering och drejning.

11 kommentarer:

metamorphosis sa...

Åh åh ÅH så sugen jag blir av dina tekannor!!

Har visserligen en rätt ok fabrikstillverkad som tjänstgör här hemma, men det är verkligen ngt särskilt med drejade, skapade kannor!

BiZen sa...

Det är så roligt att få se all din underbara keramik!
Jag är verkligen förtjust i keramik och har under många år köpt sånt på resor runt om i Sverige. Ett minne och något användbart från olika platser.
Kram //BiZen

Danjel sa...

Snygga kannor!
En fråga bara, var får man tag i nya bambuhantag? På äldre kannor kan de gå sönder så jag skulle gärna veta var jag får tag i det om det skulle behövas. ;)

Ulrika sa...

Daniel: jag köper mina via keramikåterförsäljsäljare. Seeman eller Keramikexperterna. En gång har jag sett handtag i en välsorterad tebutik.

marie-louise sa...

Ojojoj, hur fint kan man göra!!!
Ulrika!!! Och att du har sparat så mycket. Lyckost dig!!!

Jo och så apropå bambuhandtagen, jag har på slutet köpt mina från Lars Tärn
www.tarn.se

Linda Jonsson sa...

Underbara! Gillar särskilt den gröna med blommönstret! Större kannor behöver ju ett litet hjälphandtag för att man ska orka hantera den, såg en tvåliters kanna en gång med ett praktiskt "öra" på sidan av pipen! Och ska du ge tedrickandet en ny chans rekommenderar jag "heta stunder" från kahls, rött kryddigt te med chili, vansinnigt mysigt om vintern!

Anna sa...

Underbara kannor, jag gillar din keramik, kul att fått kikat in i dina skåp!

Maud sa...

Ja, du är bra på tekannor! Saltglaserat är min favoritmetod, skulle verklig vilja få chansen att jobba med det igen. Lergodkannan är också en riktigt goding! Jättekul serie med "skåpinventering" du har fått till här!

Kajsa sa...

underbara tekannor! :)

Jasmine Mirra sa...

Oh! I love you tea pots! I'm sure tea would taste very good in one of yours!

Gila sa...

Vilka underbara thekannor! Så duktig du är!!!