torsdag 3 mars 2011

Med smak från förr





Jag har fått låna en liten anteckningsbok från min moster. Det har tillhört min mormor. I den varvas korta noveller, poem, minnesanteckningar och kakrecept. Känns fint att tänka på att det är min mormor som ligger bakom alla de där bokstäverna och raderna. Jag undrar om hon hade fler anteckningsböcker eller om det här var den enda?

Recepten andas dåtid. Måtteneheterna är punschglas och lagom. Inte sällan ska bakverken gräddas i medelmåttig ugnsvärme. Än har jag inte testat något recept, men jag är lite sugen på de här: Mariebakelser.

Mariebakelser enligt Siri Lindén
3 ägg
3 punschglas socker
dito mjöl
2 punschglas kallt skirat smör
Vaniljsocker efter smak
Gräddas i plättpanna i varm ugn. Garnera med skållas och skuren mandel.

6 kommentarer:

Iris sa...

Fint att ha sådant kvar - säger ju så mycket om personen som antecknat (och samtiden)!

Nu till en annan sak! Jag, min man och våra barn (tvillingar på fyra år och en som är åtta år) har tänkt åka norrut (från Österlen, där vi bor) på semestern i sommar. Jag har läst lite tips på din blogg om hembygdsgårdar och annat, men kanske har du fler tips på vad som är värt att se i dina trakter? Kanske till och med i Dalarna? Med tanke på åldern på våra barn så passar det nog inte att vi bara åker runt och tittar på fina, ömtåliga miljöer ;) eller försöker tränga oss in på alltför små kaféer, men kanske har du också något tips på till exempel fin natur, parker, trädgårdar, badplatser, loppisar eller annat? Vore jättetrevligt om du hade tid och lust att göra en liten sammanställning på det mest sevärda i dina trakter, och det är säkert intressant även för andra semesterplanerare! Jag skickar samma förfrågan till http://krinolina.blogspot.com/ (som jag hittade till tack vare dig).

med nål och tråd sa...

Så mysigt och så vackert handstil.

I min farmors gamla Sju sorters kakor finns liknande recept. Jag gillar särskilt när de skriver dito dito dito. Fast jag undrar om recepten sju sorters kakor var kontrollbakade. Ett recept jag testade var helt galet fel i sina proportioner.

terés sa...

Mmmm och kallt, skirat smör! Det låter ändå som att de skulle kunna bli goda. Du rapporterar väl om du bakar dem?

Pia Johansson sa...

Ja, vackert! Och poetiskt.

Unknown sa...

Du måste berätta om du bakar dem. Verkar väldigt spännande med punschglas.

Clara sa...

Vilket fint recept, det måste vara fantastiskt att ha kvar sådana saker från sina äldre släktingar

Jag har precis hittat till din blogg, och jag älskar den! Ville bara säga det, att du inspirerar mig så mycket.