måndag 16 maj 2011

Det finaste - och fulaste - so far



Spackla, spackla, spackla, slipa, slipa, slipa, måla, måla, måla... Herregud, det tycks inte finnas något slut på det här fixandet! Fast vi kommer ju framåt, det gör vi verkligen. Jag har dock kommit till en insikt; jag gillar ju inte ens att renovera. Det har jag alltid trott att jag gör. Jag gillar det som kommer sen; att inreda. I mitt jobb som byggnadsantikvarie säger jag ofta till renoverande människor: - ta det lugnt, bo in er och känn efter innan ni gör några större ändringar. Gäller inte mig själv tydligen. Jag vill ha allt klart på en gång så jag kan börja mysa hemma!

De två övre bilderna visar vår inre hall, det finaste rummet så här långt. Tapeten är ritad av William Morris, en av Art´s and craftsrörelsens stora namn. Tur att man går genom det rummet mest hela tiden när man ska till andra rum i lägenheten! Det känns bra att det utgör hjärtat av lägenheten. Om man vill dregla över andra Morristapeter kan man kolla in här!

Och den sista bilden: det fulaste i lägenheten just nu, tycker jag. - Köket. Halvpanel skruvad med stora synliga mässingskruvar, däröver en mönstrad tapet som andas tidigt 1990-tal och så toppar vi det med blaffiga strömbrytare.... Gillar det inte. Men köket kommer sist av allt i renoveringsordningen, så än suger jag på karamellen hur det ska komma att se ut. Skåpsinredningen från både 1930, och 1950-talet blir kvar, men väggarna ska få nya kläder...

4 kommentarer:

Linda Jonsson sa...

Ska man absolut ha panel kan man väl göra det lite stilfullt åtminstone!

Gillar verkligen vaserna med "pluttarna", berätta gärna om dem! :-)

Tyg och otyg sa...

Är det ni som har satt upp kaprifoltapeten?
Panel tycker jag kan vara fint, men då ska den vara målad i EN färg. Och till 30-50-talsluckor passar det rakt inte.

Ulrika sa...

Åh! Absolut! Panel kan vara precis hur fint som helst! Allra finast är rätt hög panel som är ådringsmålad! Men den här är ett riktigt fuskverk men otroligt dålig finish. Och nej, den passar rakt inte till skåpen! Vasen? Ja, den kanske jag ska berätta mer om en annan gång. Ja, det är vi som satt upp tapeten, innan var där en plastig grov strukturtapet från 1980- talet.

Annika sa...

Jättefin tapet och vaser!