fredag 6 maj 2011

En dag senare
















Igår beskickade jag muggarna, dvs svarvade av botten, jag hänklade dem och så skar jag in mönstret. Sen har de stått och torkat till sig en aning över natten. I morse doppade jag dem i infärgad lerslamma, sk. engobe. Dessa kommer i slutändan att bli vitbeiga och babyblå. Nu ska de torka ordentligt innan det är dags för den första bränningen av två.

Vi är kvar hos mina föräldrar. Idag kommer inre hallen att tapetseras. Lägenheten luktar starkt av färg så vi väntar med att flytta in till på måndag. Den finaste fyllde år igår och kommer till Gävle imorgon. Då blir det kalas! Önskar er en trevlig helg!

5 kommentarer:

Anna sa...

Muggarna ser verkligen kalasfina ut! Kul att du kommit igång med drejningen.

Det växer sa...

Vad du är duktig! Så otroligt vackra koppar. Och ännu finare kommer de säkert att bli också när glasyren är på. Kanske måste jag lära mig dreja ändå?

BiZen sa...

Dom allra finaste kopparna...vill ha!!!!!! //BiZen

metamorphosis sa...

Visste inte att det var beskicka det kallades - men jag minns att jag tyckte att det där var det roligaste momentet under mina små trevande försök med keramik, att få svarva och karva i leran när det var så där fast men ännu inte torr och bränd! :)

...och vitbeige och babyblått låter underbart att dricka sitt morgonkaffe ur!


(tack för inlägget om lillebrors krossade skål... lite trist det där när det så ofta är favoriterna som går i kras - men så är det ju också favoriterna som används mest)

med nål och tråd sa...

Så himla fina redan, och de har inte ens blivit brända än.

ps Det är kul att följa med i alla bestyr med nya lägenheten :)