lördag 10 september 2011

Och nu?

Skomakarns hus såldes naturligtivs på en gång. Såklart. Ett av de finaste husen i byn. I fredags gick jag förbi där...













Men? Alla de grönmålade spröjsade fönstren är borta och förstukvisten är riven. Virket ligger i en hög på gården. Mitt hjärta brast lite och, helt ärligt, gråten var inte långt borta.

Vad betyder nu detta? Låt oss hoppas på följande:
1: De som köpte huset köpte det för att huset ser ut just som det gör. Det var DET huset de ville ha.
2: Således har de hög ambitionsnivå vad gäller restaureringen.
3: Förstukvisten var samtida med huset, dvs 1930-tal. Kanske var virket allt för murket för att ens kunna underhållas? Självklart har de nya ägarna noga mätt upp och dokumenterat förstukvisten innan den togs ner, eftersom de såklart vill bygga en ny, precis lika den ursprungliga.
4: Naturligtvis i hyvlat virke.
5: Fönstren, husets ögon som man brukar säga. De nya ägarna har naturligtvis flyttat dem till en säker plats, där de i lugn och ro kan renovera dem och på nytt måla dem i den där fina gröna kulören.
6: Och de nerhuggna träden och buskarna? Kanske var det nödvändigt att ta ner dem för att kunna dränera runt huset. För det är väl därför den där högen av singel ligger där? Visst?

Ok. Då säger vi så.

Men helt lugnt kan man ju inte sova förrän man vet med säkerhet.

16 kommentarer:

Anna sa...

Usch, nu ryser jag... det här ser ju ut precis som mitt fall i Hedesunda! Det började med en riven förstukvist och en grushög utanför huset! Men nu ska jag givetvis inte måla fan på väggen :p

Matilda sa...

Vi verkar vara några som skiljer oss från den stora massan...

Som förfasar oss över att byta-ut-och-göra-om-mentaliteten.

Jag har tänkt på att många hus är så mycket finare(=mer gammalt kvar) på landet, misstänker att det där inte finns samma ekonomiska intresse i att renovera som i stan.

Anonym sa...

Pust. Usch. Låt oss hoppas....

Terés sa...

Anonym var jag... Gick lite fort.

Tyg och otyg sa...

Hoppas du har rätt...

Anonym sa...

Å ja o tänk på det gula huset i villastaden som nyligen såldes o numer målats vitt o fått svaaart tak o hemska fönster! borde vara straffbart att förstöra så :S

Linda Jonsson sa...

Ja jag dog en smula inombords när jag såg den stora brädhögen och raden av Hantverksbilar utanför strax efter att försäljningen blev klar. Mina tankar går främst till vedspisen och den underbara hörnvasken som du visade i din blogg.

Jag hoppas som du att de inte förstör mer än nödvändigt.

Dödergök sa...

Å tänk om vårt hus hade sett ut så där när vi köpte det. (Köket är ju magiskt.) Nu är vi så rädda om de orginaldetaljer som faktiskt fanns. Det som var viktigast för oss när vi letade hus var att orginalfönstren fanns kvar. Jag tycker genuint illa om nya fönster. Visst är det jobb att renovera gamla fönster men det är så otroligt värt det. Har aldrig förstått varför man köper ett gammalt hus om man vill att det ska se helt nytt ut. Hoppas att så inte är fallet med det här huset.

Det växer sa...

Jag blir också upprörd när jag ser sådant! I vårt område fanns ett fantastiskt vackert gammalt hus. Originalfönster, enkupigt tegel,originaldörr osv. Det fanns bara ett problem. Huset hade sjötomt. Och när det såldes (för nära hisnande fem miljoner) så revs det. Det enda som stod kvar var murstocken och den skulle alltså vara kvar som en inredningsdetalj i det nya huset. Visst är det äckligt?

Christin sa...

Så sorgligt när fina gamla hus förstörs. Hoppas verkligen att detta ska återställas...men bävar för fortsättningen...

Viola_T sa...

Det borde upprättas kvalitesstämpel på köpare av välbevarade hus och ett oerhört kännbart vite om köparen inte följer byggnadens behov utan sitt eget. Före köpet ska köparen kunna certifiera sig som godkänd husägare och godkänna att leva på husets villkor.

Är det inte för att sådant här händer som vi upprättar muséer över det som varit...

med nål och tråd sa...

Voine voine, jag hoppas att du var synsk när du skrev din checklista

Erika Åberg sa...

Nej, nu blir jag lite illamående. Jag orkar inte med fler våldtäkter på hus nu.
Snälla ägare - var snäll mot huset nu!

Ulrika sa...

Anonym: Ja, usch och fy, det ser verkligen för hemskt ut! Vitifieringen har jag tidigare skrivit om här: http://byggnadsvardgavleborg.blogspot.com/2010/09/vitifieringen-sipprar-ut.html

Anonym sa...

Tyvärr vet jag inte om dina förhoppningar kommer slå in... Vet vilka som köpt huset och deras senaste renoveringar har då varit väldigt moderna... =(

Ulrika sa...

Åh! Neeeeeeeeeej! Straffbart, sa Bull.