lördag 3 september 2011

Praktiska frågor till er från en vilsen


Jag redigerar aldrig mina bilder, förutom att jag förminskar dem. Jag kan inte t ex Photoshop och än mindre har jag ens programmet i min dator... Men senare i höst ska jag kanske få köpa en ny dator och då ska jag också skaffa mig ett redigeringsprogram. Och vilken tur jag har, min kompis Micke har lovat mig en snabbkurs i fotoredigering.















Jag gillar bloggar med fina fotografier. Jag förstår att det är en fördel att ha en bra kamera för att få till bilderna, likaså ett öga för ljus och komposition. Men det jag också har förstått är att en del av bildernas kulörer, skärpa och stämning är framlockade genom fotoredigering. Jag vill också lära mig! Lite i alla fall...

Jag tycker mycket, mycket om bilderna hos Jessica, Johanna, Josefin och Karin. Och Malin och Kristin. För att nämna några...

Men hörrni! Redigerar ni era bilder? Berätta! Hur gör ni? Även fast jag kanske inte fattar det ni beskriver, berätta ändå, jag kanske kommer att förstå sen efter min kurs! Hur gör ni när ni förminskar? Hur får ni till kulörer? Andra specialeffekter? Tips på redigeringsprogram? Och sista frågan: tycker ni att det tar mycket tid att redigera, eller går det liksom av bara farten när man väl vet vad man sysslar med?

13 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Bra inlägg! Jag vill också få tips om hur man lär sig alla dessa finesser.

Margita sa...

Här kommer mitt svar jag har en billig kamera och gör som du bara förminskar bilderna och jag använder ett gratisprogram som heter faststone. Eftersom jag bara fotar mina alster räcker det för mig. Jag beundrar verkligen din keramik.

Erica Bessant sa...

Jag redigerar nästan alltid mina bilder men mest för att min kamera börjar bli till åren och vitbalansen ofta blir lite knasig. (tex får jag blåaktiga eller rödaktiga bilder) Jag använder mig mest av Gimp som är ett gratis program du kan ladda ner. Ibland får jag rätta till kontrast och ljusstyrka också... eller fixa lite extra skärpa. Det finns massor av sätt att redigera på. Att sätta sig och leka med en bild, prova olika saker är det bästa sättet att lära sig. Så jag skulle vilja tipsa dig om att bestämma dig för ett redigerings program och sedan pröva dig fram. Efter ett tag hittar man sina favorit inställningar osv.

Förresten, din blogg är jätte fin! Jag gillar verkligen din keramik =)

Joanna sa...

jag arbetar i photoshop och ett tips är att göra en slags grundmall av olika slags fyllnads- och justeringslager.
(görs i lager-fönstret.)

då kan man dra över dessa lager till varje bild man vill redigera, och behöver ofta inte lägga ner lika många sekunder på att gå in i de olika menyernas redigeringsalternativ.

passar vissa redigeringar inte just den bild man arbetar på, exempelvis att kurvorna blir för stora och bilden därmed utfrätt, kan man enkelt dubbelklicka på redigeringslagret och justera i efterhand.

sen finns det många olika sätt att redigera bilderna, få dem mjuka, 70-tals-aktiga, iskalla osv osv.
har sett att många tipsar om att man ska leta tutorials på youtube.
alltid lär man sig nya saker som man sen kan arbeta om och göra lite mer till sina egna.

den mjölkiga känslan vi en gång pratade om som finns i vissa av mina bilder, är helt enkelt ett lager vitt som jag ökat genomskinligheten på.

Clara sa...

Jag redigerar nästan alla mina bilder i photoshop, oftast ökar jag kontrasten och ljusheten något med hjälp av kurvor (curves). Ett tips är att söka på tutorials på youtube, där finns hur mycket bra material som helst!

En bra sajt är Moderskeppet, där finns också massor med bra tutorials för olika effekter. Kolla in photshoprecept.se också.

Lycka till!

TUSEN VASER sa...

Nu fick jag också en massa bra tips av alla kommenterare. Jag som bara knäpper och knappt tittar;) TACK!

Jessica sa...

Tack, vad glad jag blir över att du gillar mina bilder! Jag brukar fixa lite med kontrasterna i photoshop plus att jag använder något som heter unsharp mask. Tänker också att jag borde lära mig mer.

Krickelin sa...

Hej hej. Kul att du gillar mina foton. :)

Jag trycker ihop färgerna i något som heter levels på photoshop, sen drar jag i mittenpilen till vänster så de blir ljusare. Sen drar jag lite i kurvorna i curves också. Ibland använder jag mig av ett filter som heter gaussisk blur, efter det så tar jag något som heter layer mask och penslar fram skärpan i bilden. Ofta använder jag verktygen till vänster också, burn för att mörka lite i kanterna och dodge för att ljusa upp fotot på vissa ställen.
Hoppas det var till någon hjälp. Man får sitta ett tag och fixa och öva så brukar det ge sig.
Vad fantastiskt vacker din keramik är. Ha det fint.

Karin sa...

Jag använder Photoshop. Jag älskar Photoshop! Jag rekommenderar också Gimp annars, som jag tycker påminner om Ps.

Ibland redigerar jag fotona jättemycket, ibland inte alls. Jag brukar börja med att ställa in det svart- och vita (i Nivåer), så att det vita är vitt och det svarta svart.

Jag använder också "kurvor" mycket, där jag ökar eller minskar kontrasten, var färg för sig. Genom att leka i kurvor kan man få till ganska spännande färgkontraster.

Jag använder också en plug-in till Photoshop som heter Alien Skin Exposure, där finns en massa olika filter att lägga på bilden i fråga.

Det sista jag alltid gör är att ändra färgprofilen till sRGB, eftersom det ger bättre färgåtergivning på skärmen (eftersom skärmen inte kan återge alla färger som annars finns i fotot och det kan då tappa lite "klatschighet", så att säga).

Sysslar man mycket med foto rekommenderar jag också att man kalibrerar skärmen emellanåt, detta för att det vita ska förbli vitt och att neutralgrå inte ska sticka iväg åt någon annan färg.

Typ så. :)

Och tack för fina ord om mina foton!

Karin sa...

Och. Jag tycker att du tar jättefina foton!! Och det är ingenting jag säger bara för att du nämnde mig. :)

Karin sa...

Åh, jag har ett till hett tips för er som använder Photoshop: under Adjustments finns fantastiska "Shadow/highlights". Jättebra om man har tagit en bild med för mycket kontraster eller en allmänt mörk bild.

metamorphosis sa...

Det är skitskoj att redigera bilder!

...men i ärlighetens namn ids jag sällan det nu, mer än helt snabbt i kameran om färgerna är alldeles galna (men så lägger jag minimalt m tid på bloggandet nu också, med tre barn varav en bäbis...)

Ulrika sa...

Men alltså! Tack för alla era tips! Så himla generöst av er!
Jag fattar inte alls något av det ni skriver. Kurvor hit och mättnad dit... Men efter min kurs så kanske jag ändå kan förstå litelitegrann...