tisdag 4 oktober 2011

Kör mig till slumkvarteren


Jag har börjat jobba nu. Igår. Sitter mest stilla på en kontorsstol hela dagarna. Hoppas att jag snart kommer att ge mig ut på någon tur i vårt län. Men plötsligt känns ett års dagliga promenader rätt avlägsna. Konstigt, för så sent som i fredags gick vi ju här, Majlis och jag...

Man kan lätt sammanfatta våra promenader till tre huvudsakliga stråk. Kyrkogården, skogen och så det här området, jag vill gärna kalla det slummen.

Gävles gamla hamnkvarter, ett område med relativt orörd, gammal mark som fortfarande finns kvar i min stad. Men bit för bit äts det upp av nyexploateringar i form av strandnära flerbostadshus.




Jag tycker mycket om det här området. Aldrig har vi mött någon annan med barnvagn här. Det är inte så barnvänligt precis. Här rör sig mest byggubbar, farbröder som svetsar, män som meckar med bilar och en och annan båtägare. Ibland möter vi suspekta bilar som kör mycket långsamt och bara verkar mysko.

Slummen när den är som bäst. Men, hotad. Är rädd att området inte kommer att finnas kvar om 10 år. Därför gäller det att hänga här så mycket som möjligt nu. Passa på.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vilken fin blogg du har!
Jag har följt den ett tag, hittade den när jag googlade efter skorna duckfeet, då dök din blogg upp bland de översta träffarna. Sedan tror jag att jag träffat dig någon gång också när jag jobbade som värd på länsmuseet i gävle. Jag har själv bott på Brynäs, i ett av punkt(höghusen) på tallgatan, i en mycket välbevarad och välplanerad. trea. Mina svärföräldrar bodde i ett av fiskarhusen nere på brynäsgatan. Jag brukade promenera över hela området bland annat i industriområdet med vagn med min äldsta dotter.Jag mötte aldrig andra föräldrar med vagn, ibland kan det vara skönt. Det fanns då en fantastisk loppis insprängd bland verkstäderna. Där fyndade jag bo fajans porslin och ekeby krukor för mellan 5-15 kr styck. Jag tror att nåt grafiker sällskap har lokal i närheten. Vilket område, jag gillar även hela Brynäs. Roligt att du uppmärksammade området.
Mvh Anna Sjösvärd

Ulrika sa...

Anna: jag tror att du kanske tänker på området på andra sidan ån. Där det är minst lika ruffigt! Jag hängde också en hel del på den där superbra loppisen! Har gjort en hel del fynd där. Finns dock ej längre. Min sambo har ateljé i ett av magasinen där, helt nära Gävle konstgrafiker. Ja, hela Brynäs är riktigt schysst! Kul att du skrev!

Fröken Blund sa...

Så himla fint. Som Cementa i Slite ungefär...en favvoplats för mig :) Slummen när den är som bäst ja, och du fotar så himlens fint!

Meta Skoglund sa...

Det är något alldeles speciellt med dessa vackra industribyggnader. Du har fångat dem vackert med din kamera och jag minns i olika städer jag bott hur jag dragits till liknade områden. Malmö och Limhamns hamnar, Södertälje kanalområde, Kristianstads stationsområde och slutligen Göteborgs många områden kring älven. Men jo de krymper och försvinner i o m nybyggnation och utplåning av levande miljöer.
Från min balkong har ju utsikt över älven och andra sidan. Jag har bott med samma utsikt i 20 år och oj oj oj vad den har förändrats. Sorgligast har nog varit när Juvels stora silobyggnad, som varje jul toppades av en julgran, sakta men säkert monterades ner och byggdes om till bostäder. Saknar fortfarande julgranen fastän det är nästan tio år sedan den försvann!

Teres sa...

"Slummen när den är som bäst" - en Ullisk oneliner att minnas.

Anonym sa...

Nu har jag inte bott i Gävle på 45 år... Men den delen Du visat på bilderna.. Är det vackraste som finns!

Tack!

Olsson