söndag 18 mars 2012

Den årliga urladdningen



Nu i veckan var det dags för den årliga omplanteringen av pelargonerna här hemma. Stackarna står och lider i helt näringslös jord. Och med alla nya skott från jobbet sen... Jag var riktigt laddad! Precis som jag brukar vara varje år då jag drar igång omplanteringen.

Funderade över vilka gamla pelargoner som jag skulle slänga och vilka nya som skulle få ta deras plats i krukorna. Massor av jord hade jag laddat upp med också. Och en massa krukor.

Och där i början. Och då menar jag så långt som typ tre omplanteringar... Så långt känns allt som det ska. Det känns sinnligt och fint att stå där med fingrarna i jorden. Och mitt lilla sticklingskrukverktyg... det är ju så finurligt!

Men sen, typ när jag börjar med den fjärde omplanteringen, då brukar jag börja tröttna...



För då börjar hela köket att bli riktigt jordigt! Det är jord överallt! Gamla rassliga pelargoner ligger i en salig röra tillsammans med de fina små skotten. Klockan tickar på och jag börjar på riktigt undra hur jag ska orka med den där röran och all jord. Det känns inte sinnligt någonstans. Jag orkade inte med alla heller. Det är fortfarande många pelargoner som inte är omplanterade. En massa små skott sitter i enkla sticklingkrukor gjorda av tidningspapper. Jag får samla kraft och fortsätta en annan kväll.

Och då tänker jag på min kollega Ann som i veckan berättade att hon klippt ner sina 84 pelargoner... Och att det tar henne en timme att vattna alla sina krukväxter... Undrar hur lång tid det tar för henne att plantera om dem?

6 kommentarer:

Sophie sa...

Det er nu skønt at plante om, selv om det roder ret meget. Det er en rigtig forårsting at passe godt på sine blomster og planter.:)

Jessica sa...

Åh vad jag känner igen mig! Och jag är glad att har fem pelargoner och inte 84...

Tyg och otyg sa...

Haha, vilken klockren beskrivning. Precis sådär är det att plantera om. Jag har inte en enda pelargon, men väl en hel del andra växter som skulle behöva ny jord snarast möjligt...

Kristina sa...

Ett litet tips! Det går bra att bara stoppa ned en avklippt pelargonstickling direkt i en kruka med jord. Du behöver inte använda småkrukor eller dylikt när du ska driva upp nya plantor!/Kristina

med nål och tråd sa...

men oj, hur många pelargoner har du egentligen? Själv tycker jag att det är roligt att plantera om, mysigt att få pilla med fingrarna i jorden ju. Mitt problem är att jag vill bara ha större och större krukor varje år.

Ulrika sa...

Med nål och tråd: Haha! Långt ifrån 83 stycken i alla fall, men säkert 20-25. Gjorde ett litet ryck nu ikväll och den här gången lyckades jag att hålla undan lite jord och genast blev allt så mycket trevligare! Och när de väl är planterade... DET är kul!