söndag 5 maj 2013

Vår från min ugn


Idag öppnade jag ugnen som stått sval i flera dagar och bara väntat på mig. Där inne fanns bland annat dessa muggar som jag gjort som prover.

Den här våren, då jag har haft lite mer tid för min keramik än vad jag hade innan jag gick ner i arbetstid litegrann, har verkligen varit bra för mitt skapande. För första gången på många år känner jag att jag faktiskt har kommit vidare. Jag är på väg mot något nytt. Mycket gammalt finns kvar, men jag har också lämnat bakom mig en hel massa gammalt.

Jag har haft tid att tänka på min keramik och att prova mig fram lite. Tidigare stressade jag alltid i min verkstad för att hinna dreja bort beställningar, jag hann aldrig med det jag själv hade lust till att göra där. Då var tiden liksom ute och jag var tvungen att skynda hem igen. Hem till Majlis och Johan. Eller hem för att sova. Sedan jag beslutade att ta det lugnt med beställningarna har jag haft det väldigt skönt och kreativt i min verkstad!




De här tre muggarna passar samtliga på det enda fatet som jag gjort. Jag tycker att de blev fina!

14 kommentarer:

Maria sa...

Så snygga!! Du är väldigt duktig.... Kommer de att säljas nån'stans?

med nål och tråd sa...

Verkligen fina alla tre, klart att du ska vara nöjd. Mer än nöjd! Härligt att höra att du tar dig tid att njuta av skapandeprocessenigen.

Ulrika sa...

Maria! Om jag gör fler kommer de antagligen att säljas på Inneberga gård utanför Nyköping i sommar. Och tack för berömmet!
Elin! Tack! Du vet antagligen allt om att vilja ha tid till sitt hantverk, så du förstår hur jag har pysslat med tiden...

Ulrika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ulrika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kerstin sa...

Håller helt med... de är verkligen fina. Riktiga kafferepskoppar.

FaB Keramik sa...

Verkligen fina koppar! Jag har också skalat ned på beställningslistan - det bästa jag gjort - frigör massor av energi och tid! Hur går det med dina gula pelargoner? (jag härmade ju dig och köpte samma sort) Mina hade löss men är nu tvättade och förhoppningsvis friska - men ganska små, en liten gul blomma är på gång (mycket spänd!).
Ha en fin vecka! Kramar från Frida

Anonym sa...

Fantastiskt fina

Anonym sa...

Vilka fina koppar/muggar, jag riktigt känner hur gott det är att dricka ur dem. Det är roligt och smickrande att få beställningar (erfarenhet från mitt stickande) men ibland tycker jag att det framkallar stress och ångest. Tiden räcker oftast inte till för allt man vill göra./Lotta

Linda sa...

Helt underbara koppar, de är jätte vackra. Det är alltid lika inspirerande att lära i din blogg.
/Linda

Anonym sa...

Vad duktig du är! Jätte fina!
Vad bra att du känner dig nöjd med ditt val - helt rätt att ge skapandet tid!
Helena i Utigårn

Ulrika sa...

Frida! Tack ska du ha! Jodå, den gula växer. Sakta men säkert. Dock inga knoppar än. Fast det har en som ska få lila blommor. Jag är väldigt nyfiken på den! Om den växer på sig bra tar jag med ett sånt skott till dig när jag kommer i sommar!

Ulrika sa...

Kerstin! Docksjo! Lotta! Linda! Helena! TACK! Det är roligt när andra också ser det man själv ser!

Ulrika sa...

Eller sånt man inte ser! ;)