onsdag 16 oktober 2013

Välkomna på kaffe!


I söndags var det äntligen dags för kafferepet som jag och några kollegor har planerat för under hösten. Det blev succé! Alla platser fylldes snabbt! Kakbordet dignade av godsaker. Vi hade lånat ihop dukar, serviser, gräddkannor, sockerskålar, kaktänger, kaffekannor och vaser. Vilken tur att jag och mina kollegor är är riktiga samlartorskar. Det är lätt att få ihop gamla fina grejer när man behöver.

Jag och min kollega Ted inledde med ett föredrag kring kafferepet, såväl ur historisk synvinkel som nutida. Det blev mycket vett och etikett om kafferepet. Hur dukades borden? Med vilka dukar? Hur skulle man vara klädd och inte minst - i vilken ordning ska kakorna avnjutas. Dessutom refererade jag kort från en nyligen framlagd magisteruppsats i etnologi på temat kafferepet. Det är Malin Hägg från Institutionen från kulturvetenskaper vid Lunds universitet som har undersökt kafferepet idag. Malin kontaktade mig tidigt i våras och frågade om jag ville svara på hennes frågelista inför att hon skulle börja skriva. Det var någonstans där som tanken föddes om att ordna ett kafferep på museet. Om ni tycker det är spännande att läsa om kafferepet idag, hur vi genom kafferepet iscensätter dåtiden och skapar oss ett alldeles eget kulturarv, ja, då ska ni läsa Malins uppsats med titeln Kafferepet som kulturarv - En kulturanalytisk studie av kafferepet som revitaliseringsprocess. Finns att tanka ner som PDF. Jag gillar uppsatsen mycket!


Fler bilder från kafferepet hittar ni på Länsmuseet Gävleborgs Facebooksida. Gå in under foton och vidare på album, så ligger det där.

På söndag ordnar vi ett kafferep light här hemma. Då fyller Majlis 3 år.

Fotografiet med det lilla kidet i porslin har Anna tagit.

2 kommentarer:

Solveig Lövendahl sa...

Ser helt fantastiskt ut! Önskar jag hade varit där. (Har förresten läst en termin etnologi i Lund.)

Underbara byten också i inlägget under, både för dig och för mottagarna av din fantastiska keramik. Byten är bäst!

Kerstin sa...

Oj,oj vilken fest! Synd att man inte längre bor i Gävle.
Det är visserligen mer än 30 år sedan, en kort period, men ändå. :)