tisdag 18 februari 2014

Mönsterinspiration

4

På Länsmuseet Gävleborg finns en fast utställning som behandlar Gävles industrihistoria, Modärna Tider. Jag brukar besöka utställningen rätt ofta, här finns nämligen massor av keramik från Gävleindustrierna Bo Fajans och Gefle Porslinsfabrik. Massor av keramik. Massor av inspiration!

Det här fatet, gjort av Berit Ternell, måste jag alltid titta lite extra på. Så fint i all sin enkelhet. Och jag tänker alltid att jag sett det någonstans utanför museets väggar…

3

Men det har jag inte. Det är det här tyget jag tänker på. Köpt för en herrans massa år sedan på Gotland. Jag vet inte vem som gjort det och jag f a t t a r inte varför jag inte köpte mer än jag gjorde. Jag köpte två meter och jag kommer aldrig att klippa i tyget. Nu ligger det vikt kring två kuddar i en stol i sovrummet.

Det är faktiskt väldigt ofta som jag hittar inspiration till keramikdekorationer från textilmönster. Kanske var det så här också?

Förövrigt så kan jag tipsa om att Geflekeramikens vänner håller keramikmässa på museet den 22 mars. Det brukar finnas ohälsosamt mycket fin keramik på mässan. Och allt som visas är till salu… Det var där jag köpte min jätteTellus för några år sedan.

1 kommentar:

Erika sa...

Men vad tjusigt det var - både fatet och tyget!