tisdag 18 augusti 2015

Rent hus

4

Mitt livs längsta semester är slut. Vi har varit i sommarhuset hela tiden, för min och Majlis del blev det nästan 6 veckor. Sköna veckor då vi fått en hel del gjort. Tack vare sommarens svala väder har vi kunnat göra färdigt farstun och Majlis sovalkov. Vi har rensat i uthus och även fixat en del med trädgården.

Och så tvättat fasader.

Bilden ovan visar huset efter att jag tvättat färdigt alla fasader.

Någon vecka innan semestern köpte vi en enkel pump på Jula och sänkte ner den mot vattenspegeln längst ner i vår djuuupa brunn. Pumpen funkade utmärkt och vi kunde pumpa upp vatten! OCH. Det rann dessutom till nytt vatten där nere! Så uppgiften om att brunnen är sinad verkar alltså inte stämma!

2

1

När vi nu fått upp vatten på nära håll, kunde jag börja rengöra fasaderna från algpåväxt. De två fasaderna som inte är synliga från vägen, var de som var finast och nästan helt rena. Övriga fasader hade varierande grad av påväxt. Redan innan semestern började jag med gaveln mot vägen. Jag köpte ett miljövänligt medel och skrubbade med svinto och riviga svampar. En hel del muskelkraft behövdes, men det gick! Dock är just den här sidan målad vid något tillfälle. Inget som syns på håll, men på nära håll ser man att färgen liksom spruckit/flagat.

5  6

Min verkliga utmaning var den värsta gaveln. Den övre bilden visar huset förra sommaren, med nytt fint tak men väldigt algfläckigt. Gaveln och även fasaderna på verandadelen var täckta av Saffransalg, ett namn jag fick lära mig i sommar. Börjar man tvätta i den här algen får man en riktig gegga som är just saffransgul, och som sedan är ett rent helvete att få bort. Efter att ha halvt slitit ihjäl mig med algerna på farstudelen, lade jag upp en ny strategi för den värsta gaveln. Ett nytt medel inhandlades, den här gången en mögeltvätt som kan verka för sig själv under tid, men också användas innan man tvättar med en målningstvätt. Dessa medel är dessvärre inte miljövänliga…

3

Efter att det första medlet fått verka tre dygn, skrapade jag bort algerna med en spackelspade. På bilden syns hur påväxten ser lite blek ut, men det är alltså för att jag skrapat bort det som gick att skrapa bort. Sen sprutade jag på mer medel som fick sitta ytterliga några dagar. Redan där hade algerna försvunnit till viss del. Därefter gick jag över med den sista tvätten och när nu algerna var borta (rent tredimensionellt i alla fall!) var det mycket lättare att få ren fasaden! Dock krävdes mycket muskelkraft även här, men nu är alla sidor äntligen rena och huset ser riktigt stiligt ut!

Ska slutligen tillägga att jag använt en godkänd gasmask då jag arbetat med rengöringen. Eternitplattor innehåller asbest, som visserligen till största del frigörs om man bryter i materialet, eller får det att damma, men jag ville vara på den säkra sidan när jag rengjorde den.

Är fasligt stolt över min insats!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Att skrapa eternit eller putsa med Svinto frigör asbestfibrer i en signifikant mängd. Du har sannolikt kontaminerat jorden och gräsytor runt ditt hus med asbest.

Elder and Sister Sawyer sa...

(Sorry this isn't in Swedish) Your home looks wonderful. It was well worth the wait. We live in Northern California, so I would like to take on an older cottage by the ocean, but I'm not sure we'd have the energy. Great job!

Ulrika sa...

Anonym. Jo, jag allt slask från rengöringen har hamnat på backen nedanför, så jag är medveten om det.

Anonym sa...

Hej Anonym. Vad har du för förslag på hur rengöringen skulle ha gjorts i stället? Jag tycker att förslag på alternativ måste finnas med, när ett sådant påpekande görs.

Hej Ulrika, vilket arbete du har gjort, helt beundransvärt. Så vackert huset är med nytt tak och nytvättad fasad. Kramar från anonym Lena

Christina sa...

Det är verkligen spännande att läsa om huset! Tack för att du delar med dig!

Ulrika sa...

Christina! Tack, kul att läsa att du uppskattar det jag skriver! Det kommer mer om huset!

fale artut sa...

Borste och vatten är det som rekommenderas för sådan plattor, som har varit ett huvudbry för oss. Sjuk blir man inte av att bo i hus med eternit. Den har också många fördelar. Det är till exempel inte så vanligt med mögelskador i sådana hus. Plattor att reparera med finns numera att köpa som inte har asbest i tillverkningen. Hur klarade ni av att luta stegen mot plattorna, tänkte göra en list på stegen för att inte skada plattorna.
Huset blev väldigt fint!

Maria sa...

Vilket otroligt jobb du gjort! Och så fint det blev - ser ut som ett nytt hus!

Ulrika sa...

Fale Artut! Håller med! Fördelarna överväger nackdelarna för oss. Dessutom tycker jag att det är väldigt roligt att förvalta ett eternitklätt hus. Ett fasadmaterial som det råder delade meningar om. Känner att jag har en viktig uppgift att se till att detta bevaras. Stegen som följde med köpet har inklädda delar överst. De är inklädda med skumgummi så de tidigare ägarna har varit väldigt varsamma med sitt hus, de med! Under jobbet med tvättningen har jag upptäckt två plattor som är spruckna, dock ej genomgående, men i övrigt är alla plattor i fint skick. Och, Jag använde borste jag med. Provade en massa hjälpmedel för att få bort påväxten. Bara vatten och borste tror jag inte på, då hade jag nog stått där än idag, tror jag, för det behövdes verkligen något som liksom luckrade upp påväxten! Lycka till med ert hus!

fale artut sa...

Någon typ av tillsats är nog inte fel, förutom vattnet, det har jag klurat ut. Som är både snällt och effektivt...... Det lär bli tillfällen att återkomma till detta! Tack!

med nål och tråd sa...

Vilken skillnad det har blivit efter allt slit. Roligt att arbetet gav så bra resultat

Sara Estis sa...

Otrolig skillnad! Är verkligt imponerad!!

Solveig Lövendahl sa...

Wow, vilket jobb och så fint det blev!

Anonym sa...

Rekoomenderad rengöringsmetod för eternitfasad:

"Vid rengöring före målning rekommenderas
målartvätt och mjuk borste. Vid rengöring med vat­
ten används till exempel en vanlig trädgårdsslang,
aldrig högtryckstvätt eftersom vattentrycket inte får
vara för starkt."


"Även vid rengöring skall alla lösa fi
brer samlas
ihop och massan läggas i en tät förslutande för­
packning som lämnas till deponi tillsammans med
den personliga skyddsutrustningen. Massan ska
samlas ihop i en förpackning innan den torkar för
att undvika att damm frigörs. "

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/7099/Varia%202014_9.pdf