söndag 1 november 2015

Något om en nygammal passion

frisyr

Under de senaste månaderna har jag snöat in på flätor. Inspirationen får jag från flera flätkonton som jag följer på Instagram. Det här med flätor är ju inte alls något nytt för mig egentligen. Jag har skrivit tidigare om det här på bloggen. Det var för cirka 1000 år sedan.

Under den senaste tiden har jag börjat tråna efter kunskap kring mer komplicerade flätor än vanliga tre-tamps in- och utbakade, som jag oftast gör i mitt hår. Jag har klickat mig vidare in till videos på youtube. Kollat en gång, två gånger, tre gånger. Jag förstår ju det där. I praktiken. Sen när jag testat på mig själv har det inte funkat lika bra. Det som är svårast är flätor med fler tampar än tre. Eller, jag kan göra såna bra om det bara är en fläta rätt upp och ner, men det verkligt effektfulla uppstår när man gör dem utbakade.

Jag började fundera på hur det kommer sig att jag tycker att det är enkelt att göra vanliga flätor med fyra till sex tampar, och minns familjens bruna acrylfilt som låg i soffan i gillestugan i radhuset. Jag brukade nämligen sitta och fläta fransarna på den, när jag satt där framför tv´n. Flätor med fyra, fem och sex tampar.

Pull through

När jag började kolla på flätvideos, insåg jag att det finns flätor som s e r svåra ut, men som är plättlätta. Som till exempel den här flätan som heter dra-igenom-fläta. Eller, om du vill söka på youtube, det engelska namnet: pull through braid. Jättelätt! Och visst är den dekorativ? Den går ju att dra ut också, så att den ser jättetjock ut, men det har jag inte börjat laborera med än.

Emilie

Fiskbensfläta

I torsdags gick jag och en nyfunnen kompis på en inspirationskväll på salongen där jag klipper mig. Det var mycket som visades där, men vi gick dit för flätornas skull. Jag flätade hennes långa hår i denna frisyr, som jag tycker blev väldigt fin. Där insåg jag också varför jag alltid har tyckt att det är krånglig att göra fiskbensflätor. Jag har ju gjort fel! Eller ja, jag h a r gjort fiskbensflätor, men ändå gjort dem fel. Det är så mycket teknik med flätor, hur man ska hålla, och det är först när man knäcker koden som man klarar det!

repfläta

Under kvällen fick vi lära oss hur man gör en repfläta. Också väldigt lätt! Fint att kombinera flera i en uppsättning. Och tro nu inte att jag blekt håret, eller att Majlis fått plastigt hår! Detta hår tillhör det frisyrhuvud som hon fick i femårspresent för några veckor sedan. Eller så var det kanske jag som fick det? Eller Majlis? Ingen vet. Men bra är det att öva på!

femtamps

Första femtamp

Jag lyckades göra en fem-tamps-utbakad fläta på huvudet förra söndagen. Tänkte då att jag aldrig skulle klara av att göra en sån på mig själv. Men sen, efter inspirationskvällen i torsdags, knarkade jag videos på youtube, och så provade jag på mig själv igen. Jag satt i soffan och flätade och kände plötsligt att - Japp! Nu har jag det, nu fattar jag! Efter den första flätan har jag klarat av att göra om den gång på gång, och det går bättre och bättre för varje gång. Bilden ovan visar min allra, allra första!

sju

Nu ikväll gjorde jag mitt livs första sju-tamps-utbakade fläta. På dockhuvudet dock. DET var en verklig utmaning, må jag säga! Jag har sett en video på en kvinna som flätar sig själv med en sån här fläta, det ser extremt komplicerat ut! Trixet är att ha koll på alla tampar, alla måste ha sina givna platser i fingrarna. Tappar man en tamp så är man lost. Just nu känns det som att jag aldrig kommer att klara av att göra en sån här på mig själv. Men så kändes det ju med fem-tamps-utbakade också, och den klarade jag ju av. Så vem vet, kanske klarar jag en sju snart också?

Att klara av den här -  för bara en vecka sedan så ouppnåeliga - fem-tamps på mig själv fick mig att fundera över hur jag faktiskt lyckades. Men det var ju så att jag verkligen, verkligen ville. Och, som bekant, vill man något tillräckligt mycket, så brukar det gå vägen. Den här lilla fläthistorien som slutligen lyckades, kommer jag att bära med mig och plocka fram stunder då saker och ting känns hopplösa och mina allra mörkaste tankar om att inte lyckas smyger sig på.

Ja, gott folk, varsågoda för denna uppsats kring flätor! Det blir lätt långt när man är exalterad över något nytt, och det bjuder jag på. Vill ni kolla in videos med utbakade flätor på youtube, sök på “dutch braid”. Och vill ni kolla på videos med fler än tre tampar, sök på “five stand dutch braid” eller seven, eller nine, eller… eleven! Ja, det är sant, elva tampar! Helt sjukt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att se! Helt fantastiska flätor.
/Christina

Anonym sa...

Nu ångrar man ju att man klippte sig rejält sist man var hos frissan ;) Finfina flätor!