söndag 20 december 2015

Bygga för bin och humlor


I veckan fick jag hem Impectas frökatalog, anno 2015. Visst minns jag hur trångt det var i landen i somras, men trots detta har jag ändå börjat bläddra i katalogen. Man kan ju alltid gräva ett nytt land, tänker jag... Har hittills fallit för några skira enkla Tagetes och även Gurkört.  Köpte, lite motvilligt, en limefärgad Tagetes förra sommaren, och den blommade så fint, rikligt och LÄNGE! Motvilligt, för att jag minns hur vi fick så orangea fula Tagetes, då jag gick i trean, fyran. Men. Det finns ju väääldigt många olika Tagetes!

Bäst som jag bläddrade i katalogen, började jag åter igen att tänka på bin. Det har jag gjort till och från ända från första sommaren i sommarhuset. I somras såg vi tyvärr knappt några bin alls där, men desto fler humlor och fjärilar. Till nästa sommar ska jag därför försöka bygga lite olika bon till bin, och kanske även till humlor. Det finns perfekt varma väggar utefter uthusen, det är där jag tänker att bona ska få sitta.




Här har jag läst lite om hur man kan bygga, och här med. Och här finns bra information!  Det verkar faktiskt som att det bara är fantasin som sätter gränserna för hur bona kan se ut. Jag tänker i alla fall prova lite olika till sommaren. (Alla bilder ovan är såna jag hittat när jag bildgooglat på bi- och humlebon.)

Är det någon av er som läser som har provat att bygga bibon? När sätter ni ut dem? Så långt har jag inte kommit i mina studier än, men jag tänker att det måste vara i god tid innan de vaknar efter vintern?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har haft ett antal enkla bibon av bamburör uppspikade på en uthusvägg i tre år, och när väl alla bin började hitta till dem har de varit välanvända. Bina lägger som ett ägg i varje rör och murar in det, och sedan utvecklas det med tiden till ett nytt bi. Det var jätteroligt att i början på sommaren se hur det började krypa fram nya bin ur de små bamburören. Dock hittade även hackspetten våra bibon i höstas, och förstörde årets generation genom att hacka sönder våra bon och äta upp alla de larver som skulle kläckas och utvecklas till nya bin. Jag antar att det var en delikatess för en hackspett, och väldigt enkelt att få tag på, dessutom; det var ju bara att förse sig. Så nästa år måste vi fundera ut hur vi skall kunna skydda våra bibon från sådana attacker i framtiden. Jag har någon teori om att det kanske skulle kunna gå att sätta höns- och eller kycklingnät runt våra bibon, en bit ifrån förstås så att hackspetten inte når fram till själva bamburören. Dock har vi inte provat det ännu; det är ett projekt som vi får sätta igång med till våren.
Hälsningar,
/Maria

Kerstin sa...

Intressant. Det här är också något jag har tänkt göra till våren. Då kanske vi kan dela erfarenheter. 😊

Ulrika sa...

Maria! Tack för intressant berättelse! Jag har faktiskt sett just en sån bild när jag googlat, där de har hönsnät en bit ifrån själva boöppningen. Förstår lyckan när det kommer nya bin!

Ulrika sa...

Jamen gärna, Kerstin! Har ni aldrig haft planer på att ha riktiga bikupor?